Uppkomst av gråhårighet

1. Grått hår kan vara en social signal som markerar goda gener och hög ålder.

Kommentar: Hahaha!! Ja hög ålder har jag ju definitivt inte så denna stämmer ej in på mig.

2. Grått hår kan uppträda plötsligt i samband med trauma, dvs hår som växer ut efter en viss tidpunkt blir grått. Det ses till exempel i samband med hårdbantning.

Kommentar: Traum, njaa.. Inte vad jag kan komma på såhär på rak arm. Hårdbantning är det ju inte, visst har jag försökt börja arbeta på stranden 2011 års kroppen men jag äter ju fortfarande som en häst!

3. En annan mekanism medverkar när man blir gråhårig över en natt. Det sker vid alopecia areata acuta då immunsystemet angriper företrädesvis de pigmenterade håren – varvid de opigmenterade blir kvar. Sjukdomen kan utlösas av sorg.

Kommentar: Det där förstod jag knappt något av förutom det där med sorgen och visst har jag mina "instängda" och deprimerande perioder och tänker på vilket jäkla skit liv jag har ibland men inte så att jag låter det ta över my mind. ( Sorry, hittade inte rätt ord på svenska )

* Grått hår är grövre och tovigare och mer svårskött. Grå hår har ökad förekomst av Langerhans celler.

Kommentar: Ja tack där! Det är ju nämligen så att jag verkligen behöver grövre och tovigare hår än vad jag redan har, INTE!! Men vad är Langerhans celler?? Ehh, orkar inte fundera.. Är för deppig nu.. BLÄ!

* En tumregel är att 50% av 50-åringar är gråhåriga.

Kommentar: Jajaja, jag tror vi alla som läser här vet precis hur gammal jag är och t.o.m vilket datum jag är född. Jag kommer ju helt hundra tillhöra de som är HELT grå när man blir 50år...


Kosmetikföretaget L´oréal arbetar just på ett medel som motverkar gråfärgning och som ger tillbaks ursprunglig färg.

Kommentar: Ja det är ju iaf ett litet plåster på såret men när kommer det?!! Jag menar det är ju ingen cancerforskning direkt (?!)..



Lite av en text jag hittade som Göran Sandberg skrivit. Tack för informationen Göran!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul att även du hittade Göran Sandbergs text om grått hår, såg ditt inlägg efter att jag själv hade klippt in texten. Själv är jag däremot en aaningens äldre än du (dubbelt upp) och i den självklara "riskzonen".

2011-02-24 @ 16:58:24
URL: http://mybaker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0